Featured Image

Δημιουργικές θεραπείες για παιδιά – Ιανουάριος 2018

Στο πλαίσιο του αφιερώματος «Δημιουργικές Θεραπείες Για Παιδιά» το murmur θα φιλοξενήσει μία σειρά από θεραπευτές με σημαντική εμπειρία στον τομέα τους, προκειμένου να προσφέρει στους μικρούς τους φίλους γερές βάσεις για τις προσωπικές τους αναζητήσεις ως παιδιά και ως αυτόνομους στη συνέχεια ενήλικες. Προσφέροντας το παιχνίδι ως κυρίαρχο μέσο σε κάθε περίπτωση τα παιδιά θα γνωρίσουν διαφορετικούς και συνολικούς  τρόπους προσέγγισης της προσωπικότητα τους, θα συνδιαλλαγούν με τον ρόλο τους στο κοινωνικό σύνολο και θα βρουν δικούς τους τρόπους να διοχετεύσουν τα συναισθήματα τους

 

09 – 12 Ιανουαρίου, παιγνιοθεραπεία Ραλλού Σκούρα και Χριστίνα Θεοδωροπούλου

16 – 19 Ιανουαρίου, χοροθεραπείαΈλενα Καραμπούλα

23 – 26 Ιανουαρίου, δραματοθεραπείαΚωνστάντζα Μανιατοπούλου

30 – 02 Φεβρουαρίου, εικαστική θεραπείαΘεοδώρα Παπαναστασοπούλου

06 – 09 Φεβρουαρίου, μουσικοθεραπείαΓιώτα Ανδρεοπούλου

 

 

Βιογραφικά:

Η Ραλλού Σκούρα γεννήθηκε το 1984 στη Βοστώνη. Είναι απόφοιτος του Παντείου Πανεπιστημίου του τμήματος Ψυχολογίας, καθώς και του Ελληνικού Ινστιτούτου Παιγνιοθεραπείας και Δραματοθεραπείας « Το Άθυρμα», στο οποίο ολοκλήρωσε τετραετή κύκλο σπουδών στο τμήμα της Παιγνιοθεραπείας. Από το 2008 εργάζεται ιδιωτικά ως ψυχολόγος και παιγνιοθεραπεύτρια, αναλαμβάνοντας παιδιά ηλικίας 3 ετών και άνω, εφήβους και ενήλικες. Με την ιδιότητά της ως ψυχολόγος, έχει εργαστεί σε ιδιωτικά σχολεία και παιδικούς σταθμούς στην Αθήνα και την Πάτρα. Σήμερα, εξακολουθεί να εργάζεται στον παιδικό σταθμό «το ρόδι». Σε συνεργασία με αξιόλογους συναδέλφους, όπως η Γιώτα Ανδρεοπούλου και η Χριστίνα Θεοδωροπούλου έχει αναλάβει τον συντονισμό βιωματικών σεμιναρίων Παιγνιοθεραπείας.

Η Χριστίνα Θεοδωροπούλου είναι ψυχολόγος και εκπαιδευόμενη δραματοθεραπεύτρια. Εννέα χρόνια τώρα εργάζοται με παιδιά, εφήβους και ενήλικες σε ατομικό και ομαδικό επίπεδο. Έχει συντονίσει ομάδες σε διαφορετικά πλαίσια με κύριες δυσκολίες: την Διάχυτη Αναπτυξιακή Διαταραχή, ΔΕΠ-Υ, εξαρτήσεις, αγχώδεις και συναισθηματικές διαταραχές, εξάρτηση και λοιπά. Ακόμα, συντονίζει ομάδες γονέων με κύριο στόχο την ενδυνάμωσή τους ως προς το γονεϊκό ρόλο. Τον ελεύθερο χρόνο της, όταν δεν παίζει με την κόρη της, της αρέσει το σινεμά, το θέατρο και τα ταξίδια.

Η Έλενα Καραμπούλα είναι Χοροκινητική Θεραπεύτρια (ΜΑ in Dance Movement Therapy, Universitat Autonoma de Barcelona). Έχει πτυχίο στην Ιστορία του Ελληνικού Πολιτισμού από το ΕΑΠ, και σπουδές στη δημοσιογραφία. Έχει δουλέψει με ενήλικες με νοητική υστέρηση και ψυχικές διαταραχές σε κέντρα ημέρας και οικοτροφεία και με παιδιά με αυτισμό. Σήμερα εργάζεται στο νοσοκομείο ημέρας του ΕΠΙΨΥ (www.epipsi.gr) συντονίζοντας ομάδες Χοροκινητικής Θεραπείας για ενήλικες με ψυχικές διαταραχές και διατηρεί σταθερή συνεργασία με την εταιρεία Ψυχολογικών Υπηρεσιών Άερτον (www.aerton.com) παρέχοντας ομαδικές και ατομικές συνεδρίες.

Η Κωνστάντζα Μανιατοπούλου γεννήθηκε και μεγάλωσε στην Πάτρα. Ξεκινώντας με αγάπη για τις τέχνες, τη ψυχή και τη φύση, αναζητώντας την ομορφιά και την αλήθεια, σπούδασε Ψυχολογία στο Αριστοτέλειο, ΔραματοθεραπείαSesame στο Πανεπιστήμιο του Λονδίνου, και Ανάλυση Ονείρων στο Κέντρο Συμβουλευτικής και Ψυχοθεραπευτικής Εκπαίδευσης στο Λονδίνο. Παράλληλα, εμβάθυνε στη γιόγκα και το σαμανισμό με αντίστοιχες σπουδές σε Ινδία, Ελλάδα και Αγγλία. Μέσα από την πολυετή εμπειρία της ως ψυχοθεραπεύτρια και δασκάλα γιόγκα, η Κωνστάντζα έχει εργαστεί με ανθρώπους όλων των ηλικιών σε διάφορα πλαίσια. Από τον Οκτώβριο του 2013 έχει επιστρέψει στην Πάτρα, όπου διατηρεί γραφείο ψυχοθεραπείας και διδάσκει γιόγκα.

Η Θεοδώρα Παπαναστασοπούλου είναι Εικαστική Θεραπεύτρια R.N.C.P., πτυχιούχος Εφαρμοσμένης Ψυχολογίας και Έρευνας στην Εικαστική Θεραπεία Arles, Γαλλίας και του Τμήματος Επιστημών της Εκπαίδευσης και της Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία, Πανεπιστημίου Πατρών. Είναι διαπιστευμένο ενεργητικό μέλος της Διεθνούς Εταιρείας Ψυχοπαθολογίας της Έκφρασης και Εικαστικής Θεραπείας – SIPEAT. Έχει δουλέψει στη Γαλλία με παιδιά σε Παιδοψυχιατρική Κλινική, Ιατρο-Παιδαγωγικό Κέντρο (ΙΜΕ) και Ιατρο-Κοινωνικό Κέντρο Πρώιμης Δράσης στην πρώτη ηλικία (CAMSP), του Νοσοκομείου JacquesLacarinVichy και με ενήλικες σε Κέντρο Ημέρας. Από το 2015 εργάζεται στην Πάτρα ως ιδιώτης Εικαστική Θεραπεύτρια και ως εξωτερικός συνεργάτης σε χώρους ψυχικής υγείας.

Η Γιώτα Ανδρεοπούλου είναι μουσικοθεραπεύτρια και μουσικοπαιδαγωγός. Αποφοίτησε από το Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Ιονίου Πανεπιστημίου και από το Πανεπιστήμιο Βαρκελώνης (Les Heures, Master στη Μουσικοθεραπεία). Από το 2007 εργάζεται ως μουσικοθεραπεύτρια ιδιωτικά αλλά και σε συνεργασία με διάφορες δομές και φορείς δουλεύοντας με διαφορετικές πληθυσμιακές ομάδες σε ποικίλα θεραπευτικά και εκπαιδευτικά πλαίσια. Συμμετείχε στο ερευνητικό πρόγραμμα του Πανεπιστήμιου Πατρών «ΠΑΥΕΥΣ», εργάστηκε ως μουσικοθεραπεύτρια στο θεραπευτικό παιδαγωγικό κέντρο «Μέριμνα» , και ως Εργαστηριακή συνεργάτης στο ΤΕΙ Πάτρας, τμήμα Κοινωνικής Εργασίας. Παράλληλα λειτουργεί διάφορα εκπαιδευτικά προγράμματα μουσικής έκφρασης και αυτοσχεδιασμού σε βρέφη, παιδιά, εφήβους και ενήλικες. Από το Σεπτέμβρη του 2015 διατηρεί τον διευρυμένο χώρο θεραπείας και εκπαίδευσης «murmur».

 

Ορισμοί

Παιγνιοθεραπεία:

Η Παιγνιοθεραπεία είναι μία-μη κατευθυντική-ψυχοθεραπευτική μέθοδος, κατά την οποία χρησιμοποιείται το παιχνίδι-το φυσικό μέσο έκφρασης του παιδιού-σε όλες τις μορφές και τα στάδια του, προκειμένου το άτομο να επεξεργαστεί τραυματικές εμπειρίες που έχει βιώσει, να ανακαλύψει το προσωπικό του δυναμικό, να διευρύνει τη δημιουργική του έκφραση, να επαναπροσδιορίσει την πραγματικότητα. Η Παιγνιοθεραπεία μπορεί να λειτουργήσει προληπτικά, διαγνωστικά και θεραπευτικά. Παρέχει στο παιδί ένα πλαίσιο ασφάλειας και εμπιστοσύνης στο οποίο τηρείται απόλυτη εχεμύθεια, σταθερότητα και τήρηση των ορίων.

Χοροθεραπεία:

Η Χοροκινητική Θεραπεία χρησιμοποιεί το σώμα και τις μη λεκτικές εκφράσεις του σώματος, για να προωθήσει την συναισθηματική, σωματική και κοινωνική ευημερία του ατόμου. Εντάσσεται στις Θεραπείες μέσω Τέχνης και αποτελεί μια δημιουργική ψυχοθεραπευτική προσέγγιση. Η Χοροκινητική Θεραπεία βασίζεται κυρίως στην αλληλεπίδραση νου και σώματος, κίνησης και συναισθήματος (motionandemotion) και αναφέρεται σε έναν από τους πιο παλιούς θεραπευτικούς και καλλιτεχνικούς τρόπους έκφρασης του ανθρώπου: τον χορό (Panhofer, 2005). Από αρχαιότατων χρόνων, ο χορός υπήρχε στις ανθρώπινες κοινωνίες και στοιχεία αναβίωσής του παρατηρούμε έως σήμερα.

Δραματοθεραπεία:

Η Δραματοθεραπεία είναι μια ψυχοθεραπευτική προσέγγιση που βασίζεται στη δημιουργική χρήση των τεχνών και του παιχνιδιού. Συγκαταλέγεται στις μη-συγκρουσιακές θεραπευτικές προσεγγίσεις, βασιζόμενη στη γνώση πως οι δυσκολίες συνήθως βρίσκουν την λύση τους μέσα από έναν πλάγιο τρόπο, με τη μεταφορά και τη χρήση της εσωτερικής φωνής. Η εσωτερική φωνή αναγνωρίζεται ως πρωταρχικά μη-λεκτική, γεμάτη σύμβολα και εικόνες, που βρίσκουν κανάλια έκφρασης μέσα από την κίνηση, τον ήχο, το άγγιγμα, το θέατρο, την εκδραμάτιση ιστοριών και τον αυτοσχεδιασμό. Μέχρι σήμερα έχει χρησιμοποιηθεί σε σχολεία, νοσοκομεία, κέντρα ψυχικής υγείας, γηροκομεία και κοινοτικά πλαίσια σε παγκόσμιο επίπεδο.

Εικαστική θεραπεία:

Η Εικαστική Θεραπεία ανήκει στις Θεραπείες μέσω της Τέχνης και είναι μια μορφή ψυχοθεραπείας κατά την οποία το άτομο εκφράζει δημιουργικά με τα χέρια του όλα εκείνα τα οποία αδυνατεί να εκφράσει με λόγια και λέξεις. Το άτομο έχει στη διάθεσή του ποικίλα εικαστικά υλικά για να τα χρησιμοποιήσει με ελεύθερη βούληση, αυθορμητισμό και αυτοσχεδιασμό. Βασιζόμενη στο ”εδώ και τώρα”, μέσω της ελεύθερης δημιουργικής έκφρασης αναδύονται συναισθήματα, φόβοι, προβληματισμοί χωρίς περιορισμούς. Ο Εικαστικός Θεραπευτής διατηρεί και διαφυλάσσει το πλαίσιο σεβασμού, ώστε ο θεραπευόμενος να εκφραστεί ελεύθερα, χωρίς κριτική, παρέμβαση και ερμηνεία της δημιουργίας του. Το τελικό αντικείμενο της δημιουργίας δεν έχει κανέναν καλλιτεχνικό σκοπό.

Μουσικοθεραπεία:

Η μουσικοθεραπεία είναι ένα καθιερωμένο επάγγελμα υγείας, στο οποίο η μουσική χρησιμοποιείται στο πλαίσιο μιας θεραπευτικής σχέσης  με στόχους που αφορούν τις σωματικές, συναισθηματικές, γνωστικές και κοινωνικές ανάγκες των ατόμων. Περιλαμβάνει την κλινική και ερευνητικά τεκμηριωμένη χρήση μουσικών παρεμβάσεων για την επίτευξη εξατομικευμένων ή και ομαδικών στόχων από εξειδικευμένο θεραπευτή ο οποίος έχει ολοκληρώσει ένα εγκεκριμένο πρόγραμμα σπουδών μουσικοθεραπείας.