Η μουσικοθεραπεία στα παιδιά μπορεί να εφαρμοστεί σε ένα εύρη φάσμα διαφορετικών διαγνώσεων. Εξ’ αιτίας μάλιστα της θετικής ανταπόκρισης των παιδιών μπορεί να αποτελέσει βασική θεραπευτική προσέγγιση ιδιαίτερα στην πρώιμη παρέμβαση με σημαντικά αποτελέσματα ανάλογα με το δυναμικό του κάθε περιστατικού. Η μουσικοθεραπεία μπορεί να εφαρμοστεί σε παιδιά με:
Στη μουσικοθεραπεία ο ήχος και η μουσική χρησιμοποιούνται προκειμένου να δημιουργηθεί θεραπευτική σχέση μεταξύ του θεραπευτή και του ωφελούμενου αλλά και για να επιτευχθούν θεραπευτικοί στόχοι που έχουν να κάνουν με την εξέλιξη των ατομικών δεξιοτήτων και ικανοτήτων του παιδιού. Η διαδικασία περιλαμβάνει αρχική περίοδο αξιολόγησης του περιστατικού (4-6 συνεδρίες), οργάνωση του θεραπευτικού πλαισίου και των θεραπευτικών στόχων που προβλέπονται για τους ωφελούμενους καθώς και επαφή και επικοινωνία με άλλους ειδικούς υγείας που τυχόν ασχολούνται με το περιστατικό.
Κύριο εργαλείο της θεραπευτικής προσέγγισης που ακολουθείται είναι ο κλινικός αυτοσχεδιασμός όπου ο ωφελούμενος μπορεί να έρθει σε επαφή και να χρησιμοποιήσει αυθόρμητα πληθώρα μουσικών οργάνων και ήχων προκειμένου να εκφραστεί, ενώ συχνά πλαισιώνεται από δραστηριότητες χαλάρωσης, θεραπευτικής ακρόασης, σύνθεση μουσικής, χρήση ηχογραφημένης μουσικής, ηχογράφηση συνθέσεων. Ως συνέπεια η χρήση της μουσικής από τον ωφελούμενο και τον θεραπευτή μπορεί κατά τη διάρκεια της θεραπείας να οδηγήσει σε